Αρχική Σελίδα | Επικοινωνία English |

 
 

  Το σχολείο

  Οι καθηγητές 

  Οι μαθήτριες

  Ευρ. Προγράμματα

  Δραστηριότητες

  Η πόλη μας

  Ανακοινώσεις 

  Συνδέσεις   

 

ΡΑΛΛΕΙΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΘΗΛΕΩΝ ΠΕΙΡΑΙΑ

Καραΐσκου 147

ΤΚ 18535 ΠΕΙΡΑΙΑΣ

ΤΗΛ. 210-4297425 

FAX 210-4297424

 

 

Δραστηριότητες >> Περιβαλλοντική Εκπαίδευση

 

Πρόγραμμα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης 2007-08.

"Ποτάμια. Οι αρτηρίες της Γης"

 

Αναφορά ομάδας ιστορικών στοιχείων

Το Σάββατο 2 Φεβρουαρίου 2008 στις 7 το πρωί ξεκινήσαμε από την πλατεία  Τερψιθέας του Πειραιά για το ταξίδι μας στον Σπερχειό και στο Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Υπάτης, κοντά στη Λαμία. Η διαδρομή πέρασε ευχάριστα και είχαμε την ευκαιρία να    εμπλουτίσουμε τις γνώσεις μας μοιράζονται ένα κουίζ γνώσεων σε παιδιά και καθηγητές. Τα κορίτσια της ομάδας με τίτλο: ‘’Ιστορικά στοιχεία της περιοχής’’ (Μάρδη Μπέση, Σοφία Μπαρμπαγιάννη, Ιωάννα Παπαζαρκάδα , Κατερίνα Χαραλαμπίδη, Κατερίνα Μέλιου) έδωσαν στα υπόλοιπα μέλη της περιβαλλοντικής ομάδας και στους καθηγητές ένα κουίζ με διάφορες ερωτήσεις σχετικά με τον ποταμό Σπερχειό και την περιοχή  της  Υπάτης.

            Στην αρχή όλοι αντέδρασαν αρνητικά. Δεν τους άρεσε καθόλου η ιδέα να γράψουν όπως έλεγαν ‘’τεστ’’ τόσο πρωί!! Όταν όμως έμαθαν πως δεν έπρεπε να γράψουν το όνομα τους     αναγκαστικά και πως δεν ήταν τεστ ανακουφίστηκαν. Τους αφήσαμε 10 λεπτά για να απαντήσουν. Όμως αντιμετώπισαν και άλλο εμπόδιο διότι δεν γνώριζαν τις ερωτήσεις και έτσι άρχισαν να παραπονιούνται.

            Αφού πέρασαν τα δέκα λεπτά , μαζέψαμε τα φυλλάδια. Όμως είχαμε ένα μικρό προβληματάκι γιατί οι καθηγητές δεν είχαν απαντήσει στις ερωτήσεις και έτσι δεν μας έδωσαν  το χαρτί τους. Εμάς αυτό δε μας πείραξε , καθώς έτσι κι αλλιώς τις ήξεραν τις ερωτήσεις που ζητούσαμε (αν και για μερικές δεν είμαστε απολύτως σίγουρες). Αφού μαζέψαμε όλα τα χαρτιά ανακοινώσαμε τις σωστές απαντήσεις απ’ το μικρόφωνο μέσα σε κλίμα ενθουσιασμού. Οι μαθήτριες όταν άκουγαν πως η απάντηση που είχαν γράψει ήταν σωστή φώναζαν  χαρούμενες και αντίθετα όταν άκουγαν πως ήταν λάθος στέκονταν σιωπηλές. Μετά από μια σύντομη  μελέτη που κάναμε στα γραπτά διαπιστώσαμε  πως οι περισσότερες μαθήτριες γνώριζαν σε ποιο νομό ανήκει ο Δήμος  Υπάτης αλλά όχι σε ποια διοικητική περιφέρεια . Επίσης  φαίνεται πως οι μαθήτριες της περιβαλλοντικής ομάδας είναι καλές στα Μαθηματικά καθώς σχεδόν όλες απάντησαν στο πρόβλημα που είχαμε βάλει . Ήξεραν όμως  και σε ποιο βουνό της περιοχής υπάρχει εθνικός δρυμός, αλλά όχι από πού πηγάζει ο ποταμός Σπερχειός και πού εκβάλλει. Είναι καλές και στη μυθολογία καθώς οι πιο πολλές είχαν απαντήσει στις ερωτήσεις που ζητούσαν ονόματα θεών και ηρώων. Τις ερωτήσεις που αφορούσαν διάφορες ιστορικές μάχες που είχαν γίνει εκεί δεν τις ήξεραν και τόσο καλά .Δυσκολεύτηκαν  επίσης ν’ απαντήσουν στην τελευταία ερώτηση που ήταν λεξιλογική. Εμείς μέσα απ’ όλη αυτή την περιπέτεια καταλάβαμε πως αυτό το κουίζ γνώσεων ήταν μια πολύ καλή ευκαιρία να μάθουν τα παιδιά της περιβαλλοντικής ομάδας στοιχεία για το τόπο που επισκέφτηκαν .

            Αξίζει να σημειώσουμε ότι το κουίζ προετοιμάσαμε σε συνεργασία με την υπεύθυνη καθηγήτρια- φιλόλογο κ. Α. Αργυρίου , η οποία μας οργάνωσε τον τρόπο έρευνας μέσα από  πηγές από βιβλία και το διαδίκτυο .Αφού είχαμε συγκεντρώσει τις πληροφορίες μας ,τις κατηγοριοποιήσαμε  στις εξής ομάδες θεμάτων: Γεωγραφία-Περιβάλλον , Μυθολογία-Ιστορία, Λαογραφία .Θεωρούμε επίσης ότι η διανομή ,των ερωτηματολογίων  μέσα στο πούλμαν τόνωσε το ενδιαφέρον των μαθητριών  πριν ακόμη φτάσουν στο προορισμό τους. Η συνέχεια επί του πεδίου…………

            Τελικά λοιπόν φτάσαμε στο Σπερχειό. Είχαμε την ευκαιρία να παρατηρήσουμε τη ροή του ποταμού ως εκεί που έφτανε, να τραβήξουμε φωτογραφίες ,να ανακαλύψουμε πατημασιές άγριου ζώου .Επίσης είχαμε την ευκαιρία να βοηθήσουμε τις άλλες ομάδες και να παρακολουθήσουμε τη δουλειά τους. Φτάνοντας στην Υπάτη, άρχισε η δική μας δουλειά. Ξεχυθήκαμε στους δρόμους του χωριού και αρχίσαμε να παίρνουμε συνεντεύξεις από διάφορους ντόπιους. Ρωτήσαμε  σε φούρνους, παντοπωλεία, καφενεία, περίπτερα, περαστικούς. Μπήκαμε ακόμη και σε σπίτια και……. Οι απαντήσεις ανάμικτες!

            Όλοι όσοι ρωτήσαμε ήταν μόνιμοι ντόπιοι κάτοικοι και κατάγονταν από την Υπάτη. Στις ερωτήσεις για τον τόπο πήραμε διάφορες απαντήσεις οι οποίες διέφεραν και εξαιτίας της διαφοράς ηλικίας των ερωτηθέντων αλλά και εξαιτίας προσωπικών απόψεων. Από το μέσο όρο που βγάλαμε συμπεράναμε ότι το χειμώνα κατοικούν περίπου 700 κάτοικοι , ενώ το καλοκαίρι πάνω από 1200, μιας και αρκετοί προτιμούν το μέρος για διακοπές, όπως μας είπαν. Επίσης ως χαρακτηριστικότερο γνώρισμα θεωρούν  τους καταρράκτες. Επίσης συμπεράναμε πως οι περισσότεροι άνθρωποι ήταν αγρότες ή είχαν κάποια ιδιωτική επιχείρηση. Τα κύρια προϊόντα παραγωγής του τόπου είναι το ελαιόλαδο, ο καπνός, το σιτάρι.

            Το ποτάμι δεν έχει παίξει μεγάλο ρόλο στη ζωή τους, εάν και είναι πολύ σημαντικός φυσικός πόρος. Επίσης είχε γίνει μια μεγάλη πλημμύρα το 1987 αλλά δεν επηρέασε πολύ τους κατοίκους της Υπάτης, είχε όμως καταστροφικά αποτελέσματα για τα χωριά και τα χωράφια προς τη Λαμία. Μας επισήμαναν πως η μόλυνση του ποταμού δεν προκαλείται τόσο από τα βιομηχανικά λύματα, όσο από τα σκουπίδια. Οι κάτοικοι που ρωτήσαμε είπαν ότι δεν έχουν μολύνει το ποτάμι μιας και δεν υπάρχουν βιομηχανίες στην    

Περιοχή.

            Παρόλα αυτά αγαπούν τον τόπο τους και δεν θα ήθελαν να μένουν αλλού. Επίσης πιστεύουν πως ο τόπος τους χρειάζεται βιομηχανίες για να δουλεύει ο κόσμος μας και η αγροτική ζωή δεν προσφέρει σίγουρα χρήματα και ο κόσμος φεύγει από τα χωριά. Μερικοί πρότειναν να φτιαχτούν υδροηλεκτρικά  εργοστάσια στην περιοχή, ώστε να υπάρχει δουλειά για τους ανθρώπους αλλά και για να μην  μολύνουν το ποτάμι.

 

Ομάδα βιολογικών προσδιορισμών

 Ο διευθυντής μας κ. Καλαϊτζiδης φόρεσε τις ψηλές λαστιχένιες μπότες και με το ειδικό δίχτυ μάζεψε  από το ποτάμι ασπόνδυλα, που  τα τοποθέτησε σε ένα μεσαίου μεγέθους δοχείο. Από εκεί το κάθε μέλος της ομάδας πήρε ένα κεσεδάκι από γιαούρτι  και έβαλε μέσα σε αυτό το νερό. Όταν κάποια  μαθήτρια εντόπιζε μία προνύμφη ή ένα ασπόνδυλο, την έπαιρνε με την βοήθεια ενός πινέλου, που είχε εξαρχής η καθεμία  στην κατοχή της  και το τοποθετούσε μέσα σε μία από τις παγοθήκες ανάλογα με το είδος του εντόμου. Μετά από μισή ώρα διαπιστώσαμε πως αυτά που επικρατούν είναι τα εφημερόπτερα .Τα πλεκόπτερα είναι ελάχιστα σε σχέση με τα άλλα είδη. Αυτό συμβαίνει διότι είναι τα πιο ευαίσθητα όσο αναφορά την καθαρότητα του νερού. Όμως και μόνο με την ύπαρξή τους δείχνουν πως το νερό στον ποταμό Σπερχειό είναι αρκετά καθαρό. Επίσης περισσότερα από τα πλεκόπτερα αλλά λιγότερα από τα εφημερόπτερα είναι τα τριχόπτερα, οι γαρίδες του γλυκού νερού και τα δίπτερα. Εκτός από αυτά τα είδη μέσα στο χώμα υπήρχαν και κάποια άλλα είδη που δεν περιέχονταν στην καρτέλα προσδιορισμού για τα είδη των προνυμφών,  για αυτό η ομάδα δεν κατάφερε να τα προσδιορίσει. Στο δίχτυ πιάστηκε όμως ένα μικρό ψαράκι περίπου 6 εκατοστών.

Από τον πίνακα βρήκαμε ότι η ποιότητα  του νερού του Σπερχειού είναι καλή, κάτι που επιτρέπει και να αρδεύουν οι αγρότες τα χωράφια τους και να ποτίζουν τα ζώα τους και να κάνουν όλες τις δραστηριότητες, εκτός από το να πίνουν οι άνθρωποι το νερό χωρίς να προηγηθεί επεξεργασία.

(Την αναφορά έγραψαν: Βύρη Μαρία και Βλοντάκη Νικολέτα)    

 

 

 

 

 

 

 

     επιστροφή στην Περιβαλλοντική Εκπαίδευση

 

 

Αρχική Σελίδα | Επικοινωνία |

©2003 Ράλλειο Γυμνάσιο Θηλέων Πειραιά