«Γυναίκες μαθηματικοί  από την αρχαιότητα έως τον 21ο αιώνα»

Υπεύθυνη καθηγήτρια: Φιλιώ Ελένη Βενάρδου

Τάξη Γ Γυμνασίου

 

Στα πλαίσια του μαθήματος των Μαθηματικών, ομάδα  μαθητριών της  Γ Γυμνασίου δημιούργησε το παραπάνω project και ανέπτυξε τις βιογραφίες  αλλά και την προσφορά τους στην επιστήμη, κάποιων σημαντικών γυναικών Μαθηματικών από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα.

Είναι διαχρονική η περιοριστική αντίληψη ότι δεν υπάρχουν, τουλάχιστον δεν γνωρίζουμε να υπάρχουν, γυναίκες διακεκριμένοι Μαθηματικοί. Το γεγονός  αυτό τοποθετεί τις γυναίκες σε μειονεκτική θέση στη σχέση τους με τα Μαθηματικά, γιατί βρίσκονται αντιμέτωπες με ένα αρνητικό στερεότυπο, ήδη από τα πρώτα σχολικά τους  χρόνια. Ποιος γνωρίζει όμως ότι τα  τελευταία  χρόνια, τρία ανώτατα βραβεία στο πεδίο της μαθηματικής επιστήμης απονεμήθηκαν σε γυναίκες; Συγκεκριμένα, το 2014 το μετάλλιο Φιλντς στη Μαριάμ Μιρζαχανί,  το 2019 το βραβείο Άμπελ στην Κάρεν Ούλενμπεκ  και το 2022  το μετάλλιο Φιλντς  στη Μαρίνα Βιάζοβσκα . Σήμερα  γνωρίζουμε 40 άγνωστες αρχαίες Ελληνίδες μαθηματικούς, από τον 10ο αι. π.Χ. έως τον 5ο αι. μ.Χ. που αν και συνέβαλαν στην εξέλιξη της επιστήμης βυθίστηκαν στη λήθη της Ιστορίας και χρειάστηκε να περάσουν 31 αιώνες για να έρθουν και πάλι στο φως. Για τις επόμενες μεγάλες ιστορικές περιόδους υπάρχει ένα κενό, οι γυναίκες δεν είχαν την δυνατότητα να σπουδάσουν, δεν είχαν πρόσβαση στη γνώση και ιδιαίτερα στις θετικές επιστήμες και τα μαθηματικά. Από τον 16ο αιώνα έως και τον 19ο αιώνα, λίγες γυναίκες μόνο, σε πείσμα του κοινωνικού τους περίγυρου κατόρθωσαν να διακριθούν στον κλάδο των μαθηματικών. Ακόμα και στα τέλη του 19ου αιώνα ελάχιστα ευρωπαϊκά πανεπιστήμια δέχονταν γυναίκες ως φοιτήτριες. Μόλις το 1874 η Σοφία Κοβαλέφσκαγια γίνεται η πρώτη γυναίκα που αποκτά διδακτορικό δίπλωμα στην Ευρώπη.

Για όλους αυτούς τους λόγους, εμείς στην ομάδα μας, στο Ράλλειο Γυμνάσιο προσπαθήσαμε να σκιαγραφήσουμε την πραγματική θέση της γυναίκας στη μαθηματική κοινότητα, αναζητώντας τις βιογραφίες και τα επιτεύγματα όλων αυτών των επιφανών γυναικών Μαθηματικών.